Dzień I. 7 listopada 2025 r.
godziny: 11:30 – 17:00
11:30 Uroczyste otwarcie III Krajowego Kongresu Przewodniczących Rad Gmin, Powiatów i Sejmików Województw
11:30-17:15 Sesje plenarne i równoległe, w tym m.in.:
Rady i sejmiki organami wspólnoty samorządowej – jak budować więzi i współpracować z mieszkańcami?
Mija 35 lat od odrodzenia samorządu terytorialnego w Polsce – okresu, w którym rady i sejmiki odegrały kluczową rolę w kształtowaniu lokalnej demokracji. Choć przez dekady stanowiły fundament wspólnoty samorządowej, ich pozycja ustrojowa ulegała stopniowemu osłabieniu na rzecz organów wykonawczych. Panel będzie przestrzenią do refleksji nad tym, jak przywrócić właściwą równowagę i umocnić rolę rad i sejmików jako rzeczywistych przedstawicieli mieszkańców oraz jak skutecznie budować autorytet organów stanowiących.
Przewodniczący rady i jego uprawnienia w sprawach pracowniczych
Status przewodniczącego rady jako przedstawiciela organu stanowiącego często rodzi wątpliwości co do zakresu jego uprawnień wobec pracowników jednostki organizacyjnej obsługującej prace rady. W czasie panelu omówimy praktyczne aspekty wydawania poleceń służbowych pracownikom biura rady, relacje z sekretarzem i kierownictwem urzędu, a także granice odpowiedzialności przewodniczącego w sprawach organizacyjnych i kadrowych.
Rady i sejmiki wobec postępowań nadzorczych i sądowoadministracyjnych
Zajmiemy się praktycznymi problemami związanymi z udziałem rady lub sejmiku w postępowaniach przed sądami administracyjnymi – zarówno w sprawach skarg na uchwały lub zarządzenia, jak i w sprawach dotyczących legalności działań nadzorczych. Omówimy kluczowe zagadnienia formalne oraz to, jak radzić sobie z ograniczeniami wynikającymi z aktualnego modelu obsługi prawnej j.s.t. Będzie to również okazja do wymiany doświadczeń i wypracowania dobrych praktyk na rzecz wzmocnienia pozycji ustrojowej organów stanowiących w relacjach z nadzorem i sądami.
Rola radnych w rozwiązywaniu konfliktów społecznych w planowaniu przestrzennym
Reforma planowania przestrzennego a w jej konsekwencji zmiany w sposobie zagospodarowania przestrzeni często wywołują napięcia i protesty mieszkańców. W tym kontekście rola radnych jako pośredników między wspólnotą a władzą wykonawczą nabiera szczególnego znaczenia. Zastanowimy się, jak radni mogą skutecznie uczestniczyć w procesach planistycznych, wspierać transparentność procedur oraz rozwiązywać lokalne konflikty wynikające z projektowanych zmian. Porozmawiamy o tym, jak analizować i oceniać uwagi zgłaszane w toku konsultacji oraz jak budować zaufanie społeczne wokół decyzji przestrzennych.
ABC sprawnego biura rady
Zastanowimy się, jak skutecznie zorganizować pracę biura rady, aby zapewnić profesjonalne wsparcie legislacyjne, organizacyjne i komunikacyjne, szczególnie w świetle rosnących oczekiwań mieszkańców i stopnia skomplikowania spraw. Porozmawiamy również o możliwościach wykorzystania nowoczesnych technologii – narzędzi do prowadzenia sesji zdalnych, zarządzania obiegiem dokumentów czy prowadzenia konsultacji społecznych – które mogą usprawnić pracę rady i zwiększyć jej przejrzystość. Panel będzie okazją do wymiany doświadczeń i identyfikacji dobrych praktyk w organizacji zaplecza instytucjonalnego dla działalności radnych.
Największe wyzwania, przed którymi stoją powiaty i ich rady?
Mijają 31 lata od reaktywacji powiatów. Dziś, wobec postępujących zmian demograficznych, rosnących kosztów zadań publicznych, presji regulacyjnej i rozwoju nowych technologii, powiaty stają przed koniecznością redefinicji swojej roli w systemie państwa. Panel będzie przestrzenią do rozmowy o tym, jak przywrócić powiatom energię i zdolność działania w obszarach kluczowych dla bezpieczeństwa mieszkańców i zrównoważonego rozwoju – takich jak lokalna energetyka, cyberbezpieczeństwo, edukacja zawodowa czy infrastruktura krytyczna.
Dzień II. 8 listopada 2025 r.
godziny: 09:00 – 13:30
Sesje plenarne i równoległe, w tym m.in.:
Rada XXI wieku – stosowanie nowych technologii w pracach rady
Nowoczesne technologie coraz szybciej wkraczają w funkcjonowanie administracji publicznej, a sztuczna inteligencja (AI) staje się jednym z najważniejszych narzędzi transformacji cyfrowej. W wystąpieniu przedstawione zostaną możliwości ich wykorzystania w codziennej pracy rad gmin, powiatów i sejmików województw – od wspomagania analizy danych i tworzenia projektów uchwał, po komunikację z mieszkańcami i prowadzenie sesji.
Skuteczna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna przewodniczącego rady i radnych
Komunikacja wewnętrzna, obejmująca relacje między radnymi, przewodniczącym i komisjami, ma kluczowe znaczenie dla sprawności działania, budowania wspólnego stanowiska i kultury pracy. Równie istotna jest komunikacja zewnętrzna – z mieszkańcami, lokalnym biznesem i organizacjami społecznymi – która wpływa na zaufanie do samorządu i zaangażowanie obywateli. Uczestnicy dowiedzą się, jak komunikować działania rady, jak przeciwdziałać dezinformacji, jak zarządzać sytuacjami kryzysowymi oraz jak wzmacniać widoczność działań rady w przestrzeni publicznej – offline i online.
Jak obniżać koszty usług komunalnych, nie obniżając ich jakości?
Rosnące koszty energii, pracy i materiałów stanowią poważne wyzwanie dla samorządów odpowiedzialnych za świadczenie usług komunalnych. Jednocześnie mieszkańcy oczekują wysokiej jakości i dostępności tych usług – niezależnie od warunków gospodarczych. Podczas wystąpienia skupimy się na kluczowych obszarach takich jak: gospodarka odpadami komunalnymi, czy wodno-ściekowa. Omówione zostaną konkretne mechanizmy pozwalające na racjonalizację wydatków. Zainspirujemy do szukania rozwiązań, które łączą efektywność ekonomiczną z odpowiedzialnością społeczną.
Praktyczne rozwiązania wyzwań kontroli – prezentacja dobrych praktyk
Skuteczność kontrolnej funkcji rady zależy nie tylko od zapisów ustawowych, ale także od organizacji pracy komisji rewizyjnych i komisji skarg, wniosków i petycji, wykorzystania uprawnień indywidualnych radnych oraz właściwego przygotowania formalnego i merytorycznego działań kontrolnych. Zaprezentowane zostaną rozwiązania wspierające efektywność kontroli samorządowej – od tworzenia planów, przez przeprowadzanie czynności kontrolnych, aż po formułowanie zaleceń i egzekwowanie ich wykonania. Porozmawiamy także o roli przewodniczącego rady i komisji w ochronie niezależności kontrolnej oraz o sposobach radzenia sobie z ograniczonym dostępem do informacji.
Skargi, wnioski i petycje – studia przypadków
Podczas sesji zaprezentowane zostaną konkretne przypadki – zarówno trudne, jak i zakończone sukcesem – z praktyki komisji skarg, wniosków i petycji. Omówione zostaną najczęstsze błędy proceduralne, sposoby unikania formalizmu, rola przewodniczącego rady i komisji, a także dobre praktyki w komunikacji z wnioskodawcami. Sesja ma charakter praktyczny i warsztatowy – uczestnicy będą mogli skonfrontować swoje doświadczenia z realnymi przykładami i uzyskać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Uwaga. Organizator zastrzega sobie możliwość zmian w programie wydarzenia.